mandag 22. juli 2013

Lesemåned: Mai 2013

Seks bøker i mai, i all hovedsak lest på tog, og bare skjønnlitteratur.

Halldór Kiljan Laxness - Islands klokke
Et av Islands nasjonalepos, om det tillates at man er en smule svulstig. Om forbryteren Jon Hreggvidsson, den stolte Snøfrid og hennes forhold til Arnas Arnæus, danskekongens mann på et utarmet Island under dansk styre på 1700-tallet. Jeg forventer alltid at Nobelprisvinnende forfattere skal være vanskelig tilgjengelige, men det gjelder ikke Laxness, boka er spennende og interessant og relativt lettlest. Jeg fikk lyst til å lese denne da jeg leste en analyse av den i Elisabeth Oxfeldts Romanen, nasjonen og verden i fjor, og en MGP-relatert Islandsdille gjorde at den endelig ble plukket ut av hylla. (Lånt på biblioteket)

Monique Troung - Boken om salt

Dette er en bok som krever litt konsentrasjon, med mange handlingstråder, tidsplan og mer eller mindre navnløse menn. Den var mye mer komplisert og handlet om helt andre ting enn jeg var forberedt på -  jeg kjøpte den tilfeldig på salg en gang fordi jeg leste baksideteksten og trodde den primært handlet om Gertrude Stein og Alice Toklas. De er bare bipersosner - hovedperson og forteller er damenes (fiktive) vietnamesiske kokk, og boka handler vel så mye om hans oppvekst, fortid og hemmelige liv i Paris' bakgater. Jeg elsket språket, bildene, formuleringene (en blomst til oversetteren også) og hvordan forskjeller i kultur og status ble eksemplifisert gjennom språk og mat. Dessuten fikk jeg lyst til å dra til Paris igjen - og til å blåse støvet av Alice B. Toklas kokebok...(Egen bokhylle, kjøpt i 2010)

Sophie Divry - Kod 400

Boka er en eneste lang monolog, uten avsnitt eller kapitler (og dermed ekstra vanskelig å legge fra seg) fra bibliotekaren som finner en innelåst låner da hun kommer på jobb en morgen. Hun øser ut over stakkaren alle sine frustrasjoner knyttet til jobb og hjem, biblioteket, brukerne, litteratur og lesing - tilsynelatende en eneste lang klagesang, men det ligger mye varme og omtanke der, og en stor kjærlighet til arbeidsplassen og dens klientell (ikke minst studenten Martin...). Herlig! (Nyinnkjøpt)

Frode Grytten - Bikubesong
Et år i Murboligen i Odda, fortalt i mange små historier med stadig nye beboere i hovedrollen. Ikke helt en roman, ikke helt en novellesamling, men alt henger sammen i varierende grad. Les boka og se teaterstykket - det er på turné med Riksteatret i høst. (Lånt på biblioteket)


Riikka Pulkkinen - Sanningen


Tre generasjoner i en Helsinki-familie - fortid og nåtid, sykdom og død, kjærlighet og samlivsbrudd og en og annen familiehemmelighet. Ikke så uoriginalt som det høres ut, og nydelig skildret, Pulkkinen har et særegent språk. Dessuten elsker jeg Helsinki, så jeg drømmer meg dit mens jeg leser... (Egen bokhylle, kjøpt tidligere i år)

Logan Belle - Se på meg

50 shades-kopi med en uskyldig og prektig bibliotekar som havnet i et BDSM-forhold med en rik og mektig mann. Dårlig skrevet, forutsigbart og kjedelig, og sexen er ikke akkurat dampende den heller...

Seks bøker, seks forfattere - en islandsk, en vietnamesisk-amerikansk, en fransk, en norsk og en amerikansk. En Nobelprisvinner, en som må sies å ligge i andre enden av skalaen. To på svensk, tre på bokmål - alle oversatt - samt en på nynorsk.

Eneste innkjøpt i mai var Paul Lorck Eidems En herre på byen fra 1941 - en håndbok for den unge mann som er nyinnflyttet til Oslo og ønsker å lykkes i i selskapslivet og hos det svake kjønn...

Ingen kommentarer: