onsdag 14. desember 2016

Lesemåned juli 2016

Juli var måneden jeg leste litt overalt. På buss og tog langs aksen Oslo - Kristiansand - Stavanger - Bergen - Flåm - Myrdal - Oslo, i hotell-badekar i Stavanger og Bergen og på benker og gressplener i ymse Oslo-parker, samt hjemme på balkongen. Totalt ble det ni bøker - tre på nynorsk, to på engelsk, en på svensk, tre sakprosabøker og en diktsamling, fem menn og fire kvinner.


Alfred Fidjestøl - Frå Asker til Eden : Historia om Askerkretsen 1897-1924
Å være kunstnerkone er - eller var - visst en ganske selvutslettende og administrativ tilværelse hvor det er en selvfølge for alle at dine behov kommer i annen rekke. Det er hvertfall inntrykket jeg sitter igjen med etter å lest eller sett dokumentarer om Hulda Garborg, Hadley Richardson (Ernest Hemingways første kone) og Astrid Taube. De holdt orden på hus, barn, økonomi og la på alle måter til rette for at mannen skulle kunne skjøtte sin karrière best mulig og skjermes mot alt som kunne forstyrre ham på den ene eller andre måten. Disse kreative mennene har det nemlig med å være både skjøre (på så mange slags vis) og lite praktisk anlagte- eller tafatte, som jeg brutalt vil kalle det. Det er utrolig hva man kan lære seg når man må, mvh ikke særlig praktisk anlagt, men singel...

Skjønt, selvutslettende er vel ikke et riktig ord å bruke om Hulda Garborg - selv om hun administrerte hus og hjem og mann og barn og ymse husvenner hadde hun en på alle måter imponerende og innholdsrik egen karrière. Det Norske Teatret var hennes hjertebarn (for hvilket jeg er henne evig takknemlig), hun reiste land og strand rundt med nynorskteater (og skrev selv en god del av stykkene de framførte) og brant for bunader og folkedans, blant annet. Historien om ekteparet Garborg og deres forsøk på å bygge opp et "kunstnerkollektiv" i Asker er full av målsak, teater, litteratur og kulturhistorie - helt i min gate. (lånt på biblioteket)

Brit Bildøen - Sju dagar i august
Vi er i 2019, i et Oslo med et lett dystopisk snev hvor klimaendringer og uvær herjer. Et middelaldrende middelklasseektepar, opptatt av å leve etisk riktig, av rettferdighet og miljøvern og kultur, men sliter med en sorg - hennes datter ble drept på Utøya. Lavmælt og tankevekkende. Til våren blir boka teater på Det Norske, jeg er spent på hvordan den blir på scenen - stemningen i boka kan bli vanskelig å dramatisere. (lånt på biblioteket)

Thea Stabell - Helt alene. På scenen.

Skuespiller Thea Stabell forteller om arbeidet med monologforestillingen Babettes gjestebud, fra id éen ble unnfanget og fram til overstått premiere. Dagboksblad, arbeidsnotater, praktiske tips og intervjuer. Mest for de spesielt interesserte, men veldig spennende for oss som er det. (Nyinnkjøpt)

Sidsel Wold - Landet som lovet alt : Min israelske reise
Få kan mer om Midtøsten enn Sidsel Wold. her forteller hun om sitt personlige forhold til jødedommen og Israel, fra hun bodde på kibbutz som ung idealist og fram til dagens korrespontdenttilværelse. Hvordan og hvorfor har hennes syn på Israel endret seg, og hvordan og hvorfor har landet Israel utviklet seg som det har? Opplysende, lærerikt og engasjerende - et lett valg for alle som ønsker å forstå hvertfall litt av hva som skjer i verden (Akuttinnkjøpt på feie i Bergen da jeg gikk tom for lesestoff)


Med Sidsel Wold på balkongen


Justin Cartwright - Leading the cheers
En engelskmann  vender for første gang tilbake til den amerikanske småbyen hvor han gikk på college til klassens 30-års-gjenforening. Nye og gamle hemmeligheter, livsvalg og vennskap - og indianere, i en nokså pussig vri jeg ikke så komme eller noen gang fikk helt tak på. (Egen bokhylle, kjøpt på et posesalg en gang) 

Kjell Westö - Vådan att vara Skrake
Skrake var den eneste jeg manglet i Helsinki-kvartetten til Westö, det måtte jeg jo gjøre noe med. Om Wiktor Skrakes, hans oppvekst og liv og ikke minst hans far, i etterkrigstidens Helsinki. Handlingen spenner over så mange år, personer og hendelsestråder at det å prøve å sammenfatte den i et par setninger er nokså bortkastet, men som så ofte før er Westö opptatt av musikk. Igjen finner jeg også disse tynne trådene til de andre bøkene i kvartetten - de er ingen sammenhengende serie, men av og til krysser personer mellom bøkene, mest som en liten hilsen til oss som kjenner dem igjen. Jeg liker sånt. I det hele tatt er jeg er veldig glad i Westös Helsinki-bøker, at jeg også er veldig glad i Helsinki er sikkert ingen ulempe... (Kjøpt i Karlstad tidligere i sommer)



Hotellbadekaret hvor jeg tilbragte kvalitetstid med Kjell Westö (eller, la meg omformulere..)


Bill Clegg - Did you ever have a family
Dette er en lappeteppebok med mange stemmer og mange historier. Utgangspunktet er en tragisk hendelse i en småby - en eksplosiv brann tar livet av Junes samboer, eks-mann, datter og kommende svigersønn natten før datterens bryllup, mens hun selv står i hagen og er vitne til det hele. Alle som kommer til orde har en eller annen tilknytning til ulykken, selv om det ikke alltid er like umiddelbart åpenbart hvordan, men forteller i praksis like mye sin egen historie - og sin families. Familier, familieforhold og familiehemmeligheter i alle varianter - mer enn noe annet er det det det handler om. Trist, sterk og nydelig, jeg gråt meg gjennom siste kapittel. (nyinnkjøpt)

Anna Kleiva - Vårar seinare
Samtidslyrikk - ikke min mest leste genre... Anna Kleiva var på et bokgilde i vår og snakket om forfatterskapet sitt, da blir jeg alltid nysgjerrig. Vårar seinare er en diktsamling med en rød tråd og en historie - bygda om våren, etter  bilulykken. Problemet mitt med den type poesi er at jeg synes enkeltdiktene lett blir uselvstendige - de fungerer egentlig bare i sammenheng med resten, og er det da en diktsamling eller ett langt dikt...? Men uansett er det øyeblikk her som griper. (lånt på biblioteket)

Niels Fredrik Dahl - Herre
Etter fjorårets Camilla Collett-relaterte raptus hadde jeg store planer om å forsette med historien til Bernhard Herre, men det tok visst sin tid... Bernhard Herre var den litt mislykkede, tafatte i kretsen rundt Camilla Collett og Johan Sebastian Welhaven, den som aldri passet helt inn, som aldri helt fikk det noe av det han prøvde seg på, som var ulykkelig forelsket i Camilla Collett og  fungerte som budbringer mellom Collett og Welhaven. Han døde alene på jakt i Nordmarka, hvorvidt det var et vådeskudd eller et selvmord er aldri helt avklart. Boka har en litt spesiell fortellerstil som krever litt konsentrasjon, men det er vel verdt innsatsen. (lånt på biblioteket)

Ingen kommentarer: