mandag 1. mai 2017

Sálmabók (Reykjavík, 1907)

 Da jeg skrev om mine bokinnkjøpsvaner forleden, var jeg inne på dette med å kjøpe bøker bare fordi de er gamle og fine, og gleden ved å spekulere på deres tidligere historie. I Göteborg i helgen fant jeg en ny bok i den kategorien.


Liten, svart og godt brukt - en islandsk salmebok fra 1907! Hvordan kunne jeg vel motstå den...


Jeg vet ikke om hun var bokas første og/eller eneste eier, men Auđur Finnbogadottir var hvertfall dyktig på kalligrafi.


Gullblomster på innsiden av permen.


Tittelbladet. Niende utgave, til kirke- og hjemmebruk.


Revne blader, rifter, hakk og bortslitte gullkanter. Den bærer preg av å ha vært flittig brukt - det gjør meg jo ikke mindre nysgjerrig på hvem og hvor og når - og på hvorfor og hvordan den dukket opp i en bruktbutikk i Göteborg.

Ingen kommentarer: