torsdag 20. juli 2017

Lesemåned juni 2017

I juni leste jeg bare fire bøker, alle romaner, men jeg var både i Norge og Tyskland under krigen, i Glasgows tidlige 1800-tall, i bohemenes Paris og i Sri Lankas borgerkrig på 1980-tallet. To på norsk og to på engelsk, to kvinner og to menn, fire gode leseopplevelser.

Ingrid Storholmen - Her lå Tirpitz 
Her lå Tirpitz foregår (naturlig nok) ombord på Tirpitz og er en kollektivroman full av forskjellige stemmer - menige og offiserer om bord på skipet, men også mennesker i land både i Norge og Tyskland. Fortellerstemmen skifter i nesten hvert eneste avsnitt - jeg begynte å lese og tenkte at dette blir komplisert å holde styr på. Men jeg har slukte boka på to dager, så så veldig vanskelig var det visst ikke... Alle disse fortellerstemmene og deres bruddstykker av historier - til sammen blir de ikke bare fortellingen om Tirpitz, men fortellingen om Tyskland før, under og etter krigen. Kan man lite om krigen er ikke dette boka man begynner med, men jo mer man har lest før, jo mer fyller man på egen hånd ut det som bare antydes, hintes til og ligger mellom linjene. Anbefales - og jeg skal bli flinkere til å dytte den på elever som skal ha særemne om krig. (lånt på biblioteket)

Catherine Czerkawska - The physic garden
Jeg blir så fornøyd når bøker som helt tilfeldig ramler min vei (her: den lå på et salgsbord og hadde fin forside) uten at jeg vet noe om dem blir så gode leseropplevelser, selv om den var noe helt annet enn jeg var forberedt på. Vi er i Glasgow, primært i universitetshagene og deromkring, ca 1800. Om vennskapet mellom en gartner og en doktor, om klasseskiller, kjærlighet, svik, hager og vitenskap. Veldig løst basert på faktiske personer, og med et litt gammeldags og skotskinfluert språk som kler tidsperioden historien foregår i. Fortalt retrospektivt mange år senere av gartneren - det hintes stadig om hva som kommer, men lite avsløres primaturt. Jeg aner og jeg tror, men jeg vet ikke - og jeg liker den måten å fortelle en historie på (egen bokhylle)

Pierre La Mure - Moulin Rouge
Jeg tilbragte noen dager i Paris, nærmere bestemt på Montmatre, sammen med Henri Toulose-Lautrec i kunstnermiljøet sent på 1800-tallet. Ikke i form av en samtidig skildring, men en roman utgitt i 1950 - noe ord som negerarbeid og backfish tydelig sladrer om. Dessuten var det nytt for meg at den norske måten å stave cancan på en gang i tiden var... Mye kjente navn (og navn som sikkert burde vært kjente), men jeg måtte ty til både oppslagsverk og google for å få på plass alle billedreferansene. (egen bokhylle, loppemarked)

Shyam Selvadurai - Funny boy

Det er noe med å lese om steder og hendelser jeg vet så lite om, selv om det skjedde i min levetid - her: borgerkrigen i Sri Lanka. Arjie vokser opp på Sri Lanka på 80-tallet, en yngre sønn i en privilegert familie. Han foretrekker å kle seg ut sammen med sine yngre kusiner, spille teater og lese romaner heller enn å spille cricket med broren og fetterne,og innser etterhvert at han finner gutter mer tiltrekkende enn jenter. Og jo eldre han blir, jo mer nærgående blir borgerkrigen. Gripende både som roman og som opplysende historie - jeg har jo hørt om borgerkrigen i media, men dette er første gang jeg har følt at jeg skjønner litt av hva den handlet om. (nyinnkjøpt)

Ingen kommentarer: