onsdag 11. desember 2013

Alltid tid til å handle mer...

Det skjer mye for tiden, det resulterer i lite lesing og enda mindre blogging. Å kjøpe bøker blir det på mystisk vis likevel alltid tid til... I år som i fjor ble Lions boksalg på Ullevål en far/datter-utflukt, og i år som i fjor var det ikke jeg som kjøpte mest...


Norsk lyrik i lommeformat fra 1903, med bl.a. Wergeland, Vinje og Caspari. Den var jo så fin, jeg bare måtte...


Blomster på innsiden av permene (jeg har hatt en lang diskusjon med meg selv her - kan man si endepapir på norsk? Det heter jo endpaper på engelsk...).


En håndskrevet hilsen på tittebladet

Frøken Gjertrud Holm
Venlig Erindring
19/9. 1904 E. Kallevig

Jeg blir så nysgjerrig på hva som er anledningen for denne erindringsgaven...


Agathe von Trapp - Memories before and after The Sound of Music
Selvbiografien til et av de ekte von Trapp-barna - her kan illusjoner falle i grus...

André Bjerke - Dannet talesprog (1966)
Fra baksideteksten: Enhver nordmann bør ha lært å disiplinere sin tunge til å mestre et landsgyldig - ved siden av det lokale målføre man får gratis. Det er noe av en nasjonal tragedie at undervisningsanstaltene saboterer denne kulturoppdragelse som ellers er en selvfølge overalt i verden. Utgitt av Riksmålsforbundet - med forfatteren og hans skuespillerkone Henny Moan som Prof. Higgins og Eliza Dolittle på omslaget.


Henny Harald Hansen - Våre klær gjennom tidene (1955)

Noen ord, men mest fantastiske tegninger av klestrender i årenes løp. Hva sies om disse snertne badenymfene fra forrige århundreskifte? Jeg tenker at alle slufsene og båndene må da være upraktisk...




Nils Johan Ringdal - By, bok og borger : Deichmanske bibliotek gjennom 200 år
Deichmans jubileumsbok bær jo være en selvfølge i hylla til en bokelskende Oslo-bibliotekar.

Odd Bang-Hansen -  Chat Noir og norsk revy (1961)
Denne kjøpte jeg nesten på et antikvariat i Trondheim i vår og angret etterpå, så jeg var lykkelig over å få en ny mulighet. Videre utdypning av Bokken Lasson-biografien jeg leste tidligere i år.

Jeg har selvfølgelig ikke rukket å lese noen av dem ennå, men det kommer nok - en lang juleferie lokker i det ikke-så-fjerne...

Ingen kommentarer: