onsdag 14. mai 2014

En bok her og en bok der...

Det er visstnok sånn man får fulle bokhyller, men det vet jeg ingenting om...

Det jeg derimot vet er at det var bokmarked på Bjølsen i helgen. Og når jeg hadde tilbragt natten i området, etter en lang MGP-kveld, var det jo helt naturlig, for ikke å si uunngåelig, å legge søndagsturen i den retning (når sant skal sies, er det ikke sikkert det hadde blitt noen søndagstur i utgangspunktet om vi ikke hadde hatt sånne fristelser i det ikke-så-fjerne).

Total fangst ble tre bøker, og når jeg ser nærmere etter, innser jeg at de faller i hver sin kategori av boktyper-jeg-ofte-kjøper-på-bruktsalg.



Kategori 1) Veskevennlige pocketbøker, subgruppe Bøker jeg har klådd litt på i bokhandelen, men ikke hatt lyst nok på til å faktisk kjøpe. Dagens eksempel: Amitav Ghosh - Sea of Poppies. Et nokså eklektisk utvalg mennesker ombord samme båt under opiumskrigen.

Kategori 2) Sangbøker. Dagens eksempel: Folkeviser og folkesanger: 150 sanger fra 28 land.

Kategori 3) Bøker som er så gamle at det i seg gjør dem attraktive. Dagens eksempel: Captain Marryat: Mr. Midshipsman Easy (1908). Skipsskrøner. Kapitlene har lange, forklarende titler som 3. In which our hero has to wait the issue of an argument og 38. In which our hero,as usual, get into the very middle of it.


I permen har eieren skrevet navnet sitt og når boka kom ham i hende, samt når den ble lest. Ettersom den ble lest fire ganger, antar jeg at den er god...

2 kommentarer:

Marianne sa...

Fantastisk kupp den siste der, med fire lesninger av en og samme person. Slike bøker har sjel, og er utrolig kjekke å ha i hylla. Nå kjenner jeg at jeg har lyst å gå på loppis! :o)

Elida sa...

Sea of Poppies har eg og i bokhylla. Den vart forresten shortlista til Man Booker-prisen i 2008 :-)